Tilmeld

Er du i tvivl om noget?

På denne side kan du søge på de spørgsmål, mange brugere stiller. Hvis du stadig mangler hjælp, er vi klar på telefon og mail, så du hurtigt kan komme videre med dit projekt.

Ofte stillede spørgsmål

1. Hvordan uploader jeg billeder?

Når du går i gang med et projekt hos Picta, har du mulighed for at uploade dine billeder. I projektvinduet klikker du på ”+”-ikonet i venstre hjørne. Klik herefter på ”overfør”.

2. Hvad er leveringstiden?

Alle vores produkter har en produktionstid på seks hverdage. Derefter sendes din bestilling direkte til dig.

Skulle din pakke – mod forventning – ikke være dukket op tre hverdage efter afsendelse, vil vi gerne høre fra dig. Skriv en mail til vores kundeservice på info@picta.dk, og husk at angive dit ordrenummer, som du finder i din ordrebekræftelse tilsendt pr. email.

Vores kundeservice har åbent alle hverdage mellem kl. 9-16.

3. Hvordan afbestiller jeg?

Så snart du afgiver din ordre, sættes dit projekt i produktion. Det er derfor ikke muligt at ændre i en ordre, når du har godkendt den og sendt den afsted. Når du siger “go”, går den direkte i trykken.

4. Kan det pakkes ind som gave?

Hos Picta har vi fokus på at levere din ordre hurtigst muligt. Det betyder, at vi desværre ikke har mulighed for at pakke dine produkter ind.

5. Hvad koster det?

Vi leverer personlige, indbundne fotobøger til priser fra kun 199 kr. eksklusiv levering. Fotobøger starter på 32 sider, og det er selvfølgelig muligt at tilføje ekstra sider (2 sider ad gangen). Ekstra sider koster 4 kr. pr. side (8 kr. pr. dobbeltside).

Du finder en totaloversigt over priser på alle Pictas produkter lige her.

Har du brug for hjælp?

 

Så kontakt vores kundeservice på tlf. 69 14 77 22

eller send os en mail på info@picta.dk.

Vores kundeservice holder åbent alle hverdage mellem kl. 9-16.

Returadresse

Picta.dk
P.O. Pedersens vej 26
8200 Aarhus N

Generelt

Hvilken slags billedformater kan jeg bruge?

Du kan bruge billedformaterne .jpg, .jpeg og .png til dine fotoprodukter. Digitalkameraer gemmer som regel dine billeder i jpg-format. Andre fotoformater skal konverteres før upload, og du kan ikke bruge PDF-filer.

Kan jeg bruge billeder gemt i CMYK?

Pictas software er lavet til fotos i RGB-format, som er det format, et digitalkamera gemmer i, medmindre du har indstillet det på en speciel måde. Hvis dine billeder er i CMYK-format, skal du konvertere dem til RGB.

Jeg kan ikke få hjemmesiden til at virke?

Tjek først din internetforbindelse ved at klikke på nogle af de hjemmesider, du ofte besøger. Prøv derefter at finde nogle meget små jpg-filer til at teste med (fx 35-100kb.) Brug filerne til at lave en bestilling uden at gå til betaling. Hvis det lykkes med de små filer, kunne det tyde på, at din internetforbindelse er for svag til at gennemføre et projekt med tungere filer.

Det kan også være, der er opstået et problem på vores servere. Prøv igen senere eller kontakt os via “Hjælp”-knappen øverst på siden. Så finder vi ud af, hvad problemet er.

Er mine billeder i god nok kvalitet?

Alle digitalkameraer kan indstilles til at tage fotos i forskellige kvaliteter. Jo bedre kvalitet, jo mere fylder billedet, og jo flere pixels indeholder det. Dvs. jo større format kan du trykke det i. Picta fortæller dig, hvis et billede ikke er i høj nok opløsning til, du kan få et flot resultat med det – så du behøver ikke bekymre dig om dit færdige resultat. Der vil vise sig en lille advarselstrekant på skærmen og du vil så have mulighed for at uploade et andet billede eller vælge et mindre format.

Vil du se pixel-størrelsen på et foto før du uploader det, kan du højre-klikke på filen med musen og vælge “egenskaber”/”properties”. Vælg derefter fanebladet “Dokumentinfo”.

Skal jeg tage fotos i maksimum-kvalitet?

Hvis du vil have ubegrænsede muligheder på Picta, skal du altid tage dine fotos i den højest mulige kvalitet. Samme gør sig gældende, hvis du scanner et negativ eller et papirfoto. Ofte er den bedste kvalitet på en smartphone mere end rigelig til at lave fotobøger, krus og kalendere. Plakater stiller lidt højere krav til kvaliteten, men Picta fortæller dig med det samme, hvis billedkvaliteten er for ringe, så du aldrig sender noget i tryk forgæves.

Vil du se pixel-størrelsen på et foto, før du uploader det, kan du højreklikke på filen med musen og vælge “egenskaber” eller “properties”. Vælg derefter fanebladet “Dokumentinfo”.

Skal billederne være stående, liggende eller kvadratiske?

Du kan både bruge rektangulære og kvadratiske billeder, og de kan både være stående (som fx et portræt) og liggende (som fx et landskabsbillede).

Når du har uploadet et foto på Picta, vil softwaret udnytte det maksimalt, uden at forvride motivet. Billedet bliver altså så stort som muligt på den flade (plakat, bog, krus etc.), som du har valgt. Tjek altid det ser korrekt ud og lav alle dine rettelser, inden du afgiver din bestilling.

Kan Picta scanne mine papirfotos?

Du kan ikke på nuværende tidspunkt scanne dine papirfotos hos Picta. Prøv at spørge en bekendt, om de kan hjælpe dig – de fleste hjemmeprintere har en scannerfunktion, som også kan gemme dit billede i et jpg-format. Dit billede skal være i enten et jpg-, jpeg- eller png-format, før du kan bruge det på Picta.

Kan jeg ændre mit billede til sort/hvid?

Du kan nemt forvandle dine billeder til sort/hvid i løbet af din bestillingsproces. Du uploader bare billedet som normalt, og markerer det, når du har indsat det i dit projekt. Vælg “redigeringsværktøjer” i menuen, der kommer frem under billedet. Her kan du konvertere det til sort/hvid.

Kan jeg uploade kunstfotos og grafiske billeder?

Ja, det kan du godt. Så længe du uploader filerne i enten et jpg-, jpeg- eller png-format, er det ligegyldigt, hvad motivet forestiller.

Skal jeg bruge en bestemt browser?

Picta virker i alle browsere. Dog skal Java altid være opdateret. Hvis du bruger Google Chrome, er du sikker på, at din browser altid fungerer optimalt, når du logger ind på Picta – Chrome opdateres nemlig automatisk. Du kan downloade Chrome her.

Er det muligt at genbestille en ordre?

Du kan genbestille ordrer ved at kontakte vores kundeservice på info@picta.dk, hvorefter du vil modtage et betalingslink for ordren via email.

Hvordan ved jeg, om I har modtaget min ordre?

Når du har fuldendt en bestilling, modtager du en ordrebekræftelse via den e-mailadresse, du har registreret dig med. Ordrebekræftelsen indeholder alle detaljer på din bestilling, inkl. ordrenummer. Modtager du ikke en ordrebekræftelse, bedes du kontakte info@picta.dk.

Kan jeg nøjes med at gennemføre dele af min ordre?

Nej. Alle godkendte projekter lægges i din indkøbskurv, og den bestilles samlet. Derfor er det en god idé kun at gå i gang med projekter, som du ved, du kan færdiggøre på én gang.

Betaling

Hvad med sikkerheden?

Picta prioriterer din betalingssikkerhed meget højt. Vi anvender en PBS-godkendt betalingsserver som ligger på en 128 bit SSL krypteret linje. Du kan derfor trygt og roligt foretage betalinger via Picta.

Hvordan betaler jeg?

Du betaler din ordre, når du afgiver bestilling. Vi modtager alle gængse kreditkort. Er dit betalingskort ikke på listen, hører vi gerne fra dig på info@picta.dk.

Vi hæver først dine penge, når din pakke afsendes til dig.

Hvilke kreditkort kan anvendes?

Vi modtager alle gængse debit- og kreditkort: Dankort, VISA/Dankort, MasterCard, Maestro, JCB, Visa Electron.
Du kan også bruge MobilePay som betalingsløsning. Er dit kort ikke på listen, hører vi gerne fra dig på info@picta.dk.

Kan jeg lave en kontooverførsel?

Du kan ikke betale for din ordre med kontooverførsel. Dette skyldes, at du som forbruger er langt dårligere beskyttet ved kontooverførsel end når du betaler med betalingskort.

Tager i MobilePay?

Ja, du kan sagtens bruge MobilePay som betalingsløsning på Picta.

Fragt og porto

Hvad koster fragten?

Alle produkter sendes med enten brevpost eller pakkepost. Prisen for levering er 75 kr. og det inkluderer ekspedition, emballering og pakning. Bemærk at du betaler fragt pr. produkt-kategori, da der er forskellig produktionstid på forskellige typer produkter. De sendes altid, når de er klar, så bestiller du tre forskellige fotobøger, betaler du kun én fragt. Men bestiller du en fotobog og en plakat, betaler du to gange fragt, da det er to forsendelser.

Hvilket transportfirma bruger I?

Vi afsender (såvidt muligt) alle vores produkter med DAO365, der leverer alle ugens 7 dage, 365 dage om året. I enkelte tilfælde, er dette ikke muligt, og alle andre pakker afsendes da som PostNord Erhvervspakker med omdeling.

Hvor lang er leveringstiden/produktionstiden?

Alle vores produkter har en produktionstid på seks hverdage. Derefter sendes din bestilling direkte til dig.

Skulle din pakke – mod forventning – ikke være dukket op tre dage senere, så hører vi gerne fra dig. Skriv til info@picta.dk og husk at angive dit ordrenummer, som du finder i din ordrebekræftelse tilsendt på email.

Kan jeg se, om pakken er på vej til mig?

Ja. Når pakken afsendes, sender vi dig samtidig en email med pakkens tracking-nummer. Du kan herefter følge pakkens vej fra os til dig ved at benytte det link der fremgår i mailen.

Bemærk, at du først kan følge pakken online kl. ca. 23:30 den dag, pakken er afsendt.

Min pakke er ikke dukket op - hvad gør jeg?

Har du modtaget et tracking-nummer fra os og kan du se, at pakken er på vej til dig. Hvis ikke du modtager din ordre seneste tre hverdage efter afsendelse, bedes du kontakte vores kundeservice på info@picta.dk, så vi kan orientere fragtfirmaet og løse problemet hurtigst muligt.

Vores kundeservice har åbent alle hverdage mellem kl. 9-16.

Hvorfor modtog jeg kun en del af min ordre?

Har du bestilt forskellige produkter, vil disse blive fremsendt hver for sig, da de somme tider trykkes forskellige steder. Forskellige typer produkter, som fx fotobøger og plakater, har forskellig produktionstid, og afsendes direkte fra trykkeriet, så snart de er klar. Det giver en forskydning – men også den hurtigst mulige levering til dig.

Kan jeg afhente min pakke?

Du kan ikke afhente dine Picta tryk hos os, da vores produktion er fuldautomatisk og havner direkte i buret til PostNord, så snart de er klar. Det er samme setup, der gør vi kan producere døgnet rundt, og du kan få dine færdige fotoprojekter på så forholdsvis kort tid.

Hvordan emballerer I?

Vi sætter høje standarder for vores emballage, så dine tryksager kan nå dig i hel og fin stand. Til nogle af vores produkter har vi ikke kunnet finde emballage, der levede op til vores krav, så vi har selv måtte producere. Eksempelvis afsendes alle plakater i specialfremstillede paprør, der er 0,5 mm tykke.

Fotobøger

Hvordan er fotobogen indbundet?

Fotobogen leveres indbundet som en rigtig hardback bog. Den har altså hverken spiralryg eller limryg, men vaskeægte hardcover-indbinding.

Omslaget gøres tilmed helt personligt med eget foto og evt. tekst på ryggen.

Hvilke størrelser kan jeg vælge imellem?

Fotobøgerne er altid i A4-format (210 x 297 mm).

Hvor mange sider er der i fotobogen?

Fotobøgerne starter på 32 sider, og det er muligt at tilføje ekstra sider op til 100 i alt.

Kan jeg gemme mit arbejde og fotsætte senere?

Ja, det kan du godt, men det kræver, at du har oprettet dig som bruger, inden du begynder at designe fotobogen. Det er gratis at blive oprettet som bruger, og når du er logget ind bliver dit arbejde altid gemt løbende.

Kan jeg skrive kommentarer til mine billeder?

Ja, du kan indsætte tekst på alle sider i bogen.

Kommer der logo på min fotobog?

Nej, vi indsætter ikke Picta-logo i din fotobog.

Kan jeg selv bestemme baggrundsfarve?

Ja, du kan selv bestemme, hvilken baggrundsfarve du ønsker på siderne.

Produkter

Følg os

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Support

Kontakt os på tlf. 69 14 77 22 alle hverdage mellem kl. 9-16 eller send os en mail på info@picta.dk

Nyhedsbrev

Support

Kontakt os på Tlf 69 147 722 eller info@picta.dk